وزیر نفت می گوید، هفت تا هشت هزار میلیارد دلار ثروت نفتی در زیر پاهای ما در کشور وجود دارد که در صورت اجرای قراردادهای جدید نفتی و طرح های بازیافت تا 12 هزار میلیارد دلار قابل افزایش است.

8 هزار میلیارد دلار ثروت نفتی در کشورداریم/ ایجاد صدها هزار فرصت شغلی با قراردادهای جدید نفتی

به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» روز یکشنبه در همایش بررسی الزامات و چالش های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه گذاری در صنعت نفت در سالن کوشک وزارت نفت، افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت نفت شود که ۱۳۰ میلیارد دلار آن برای بخش بالادستی است.
وزیر نفت با بیان اینکه نفت موتور محرکه سرمایه گذاری و توسعه کشور است، تاکید کرد، سرمایه گذاری در این صنعت باید با اقتصاد ملی پیوند داشته باشد.
زنگنه با بیان این که با اجرای قراردادهای جدید نفتی صدها هزار شغل در کشور ایجاد خواهد شد، افزود: در فاینانس(تامین مالی) باید ۸۰ درصد کالا و خدمات از خارج تامین می شد اما در قراردادهای جدید نفتی اینگونه نیست و تا ۱۰۰ درصد قابل تامین از داخل است.
وزیر نفت با بیان این که سرمایه گذاری در هیچ بخش اقتصادی قابل مقایسه با صنعت نفت نیست، گفت: در صورت سرمایه گذاری در صنعت نفت، در مدت پنج تا ۶ سال، اصل سرمایه گذاری قابل بازگشت است و در سال های بعد تا چندین برابر، سود کسب خواهد شد.
زنگنه افزود: هر چند برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی ۱۳۰ میلیارد دلار در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، اما برای افزایش بازیافت و صیانت از مخازن نفتی، ظرفیت سرمایه گذاری بیشتری وجود دارد.
وی گفت: برخی ادعا می کنند سرمایه گذاری در بخش بالادستی، سرمایه گذاری برای خام فروشی است، در حالی که باید توجه داشت برای توسعه پالایشگاه و پتروشیمی ها به خوراک نیاز داریم.
وزیر نفت اضافه کرد: اکنون بخشی از پتروشیمی ها برای توسعه فعالیت هایشان به خوراک نیاز دارند که باید برای افزایش تولید آن، ظرفیت سازی شود.
زنگنه به ذخایر نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: اکنون حدود ۱۶۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام و مایعات و ۳۴ تریلیون ذخایر گاز طبیعی در کشور وجود دارد، که در صورت افزایش هر یک درصد ضریب بازیافت مخازن نفتی، حدود هشت میلیارد بشکه نفت به ارزش ۴۰۰ میلیارد دلار به مجموع ذخایر کشور اضافه می شود.

**گازرسانی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش گازرسانی در کشور اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح، پولی خرج نکردیم، اما از طریق گازرسانی مصرف نفت سفید، گازوییل و گاز مایع را کاهش دادیم.
به گفته زنگنه با اجرای گازرسانی روستایی، روزانه حدود ۲۰ میلیون لیتر گازوییل مازاد در کشور وجود دارد که باید صادر شود.
به گزارش ایرنا، همایش بررسی الزام‎ها و چالش های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‎گذاری در صنعت نفت، امروز با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد و فعالان صنعت نفت در مرکز همایش های این وزارتخانه برگزار شد.
بررسی چارچوب‎ها و ظرفیت‎های قراردادهای مشارکت در صنعت نفت، دیپلماسی انرژی، روش‎های استفاده، انتقال و توسعه فناوری در اجرای پروژه های صنعت، ویژگی‎های سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز در چارچوب اصول اقتصاد مقاومتی از محورهای این همایش اعلام شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.